Negativism goes positivism!? I nio punkter ❤️

Under pandemin hör och läser man om fler och fler som blir negativa och som tycker livet är tråkigt. Trots att man har vatten, mat, tak över huvudet och i många fall både arbete och ibland sällskap av andra människor på många sätt. Under sensommaren när vi var i Blekinge och någon tyckte att det värsta med hela pandemin var att man inte kunde åka utomlands, sa jag faktiskt att det viner ju inte bomber runt huvudet och är krig i alla fall. Det finns det många andra som drabbats av.
Ibland behövs lite perspektiv på tillvaron.

En annan dag före jul hamnade jag i en diskussion med en person jag inte känner om att det var inte julstämning, vädret var kass, tomten kunde inte komma och jag vet knappt vad det var allt som inte var bra. Det ena efter det andra. Det tog liksom aldrig slut. Jag har sjukt svårt med sånt. Lägg energin på något annat. Gör något som du får julstämning av då, vädret kan du ändå inte göra något åt och klä ut dig till tomte själv om tomten inte kan komma! Hur svårt kan det vara!? Ja, det var en radda saker till som inte var bra, men dom har jag förträngt 🙈

Att inte ryckas med av negativa tankar är en konst säger många. För mig tog det många år innan jag förstod att alla inte tänker som jag. Jag är född full med positivitet som så många andra. På en del av oss gick det liksom aldrig över. Jag kan ”åka dit någon gång” också. Har märkt att jag de senaste åren inte vill vara FÖR positiv när någon annan är negativ. Kan både vara bra och dåligt.
Här kommer lite vad jag tänker och hur jag tänker. Detta gäller det man kallar i-landsproblem. Sorg, sjukdom, dödsfall och andra riktigt ledsamma händelser i ett liv ligger långt bortom detta.

1) Att ställa sig frågan om det man lägger negativ energi på verkligen är värd den? Ofta hör man människor lägga energi på negativa saker som kunde använts till mycket mer kreativa och positiva saker.

2) Att fylla sin hjärna med sådant man gillar. Huvudet kan bara rymma x antal tankar. Fyll på med sådant du ser som positivt. Då får det negativa inte plats.

3) Att aktivera sig. Vet man inte vad man ska göra - googla. Det finns massor av inspiration på nätet. Man kan googla på om man vill göra något med snö, boll, promenader, olika typer av yoga, lekar med mera! Målet är att få endorfinerna att spruta.

4) Här kommer möjligen det bästa tipset... att sluta störa sig på andra människor.
Tänk, jag vet ingenting som dränerar mig så mycket på energi som skitprat om andra. Jag har varit med om långa utläggningar om hur dum, inkompetent och idiotisk någon annan är. När det är klart är jag helt slut. Det tar så mycket tid och kraft att jag blir rent fysiskt trött. Det är svårt att förstå att en del människor kan tycka att detta och skvaller är bland det roligaste som finns...

5) Du har hört det förr. Vistas ute, få dagsljus och frisk luft.

6) Hitta något nytt. Att pigga upp sig med nya saker är en klassisker. Det kan till exempel vara att lära sig något nytt eller lära sig mer om något. Aktier, padel, psykologi eller något helt annat, möjligheterna är oändliga.

7) Att omge sig med människor man gillar, digitalt, per telefon (inte min favoritkommunikation, men många andras), att skriva med eller på något annat sätt. Förhoppningsvis kan vi människor inom överskådlig framtid träffas igen.

8) De allra flesta människor har väldigt mycket att vara tacksamma för. Att göra sin egen tacksam-lista gör gott. I huvudet eller skriva ner den.

9) Framför allt. Om man inte kan göra någonting åt eller ändra på något. Släpp det! Att lägga energi på att det är grått eller mörkt ute är faktiskt heeeelt meningslöst. Det går inte att ändra på. Men att fylla huvudet med ljust tänkande går faktiskt. Om man bestämmer sig.

Önskar dig en bra och positiv dag!

#bestofnouw

#nouw30daychallenge

With love

Lottie

Gillar

Kommentarer