Hej & fantastiska Universeum!

Ja, men halloj! Hur har du det? Hoppas du har haft en fin sommar!

Vi haft en bra sommar på många sätt! Vi har upplevt mycket och även fått tid hemma. Vi har varit ute på en hel del. En semestervecka var så bra, att vi kommer minnas den i resten av våra liv. En annan vecka när vi var iväg, gick typ ingenting vår väg. Till slut sa jag till min lilla familj en morgon:
- Vet ni vad! Nu åker vi hem!
Å så skrattade vi för säkert 50:e gången åt alla småsaker som INTE ville falla på plats. Jag ska berätta mer om våra semestrar vid tillfälle.

Sen vet du hur det är. Livet har sina upp och nergångar och tyvärr har några av mina nära och kära varit sjuka. Det är alltid tungt.

Nu tänker jag kasta oss rakt in i den här måndagen! Så här har vi det just nu:
Daniel kom hem för ca tre veckor sedan, efter vad vi trodde bara skulle bara ett läkarbesök i Halmstad, med en kortisonspruta i nyckelbenet och en i axeln. Därför är han sjukskriven och rehabtränar. Gissa om det är en som ”klättrar på väggarna” här!? Skratt… han ska inte vara still, men får inte utöva monotona eller tunga uppgifter med den sidan. Han har lagat mycket mat i alla fall! Det gillar vi! 😅

A har hemskolning igen sedan i onsdags, eftersom det har varit några konstaterade fall av Covid-19 på hennes skola. Jag är till slut fullvaccinerad, men har som jag säkert nämt förut ett immunförsvar som löper amok ibland. Så vi tänker att vi inte behöver vara ”mitt i stormens öga”, där risken att få Corona är som störst. Så här har vi en till som klättar på väggarna.

Sen har vi mig! Som ni vet är restriktionerna på väg att lyftas, så helt plötsligt fick vi väldigt mycket att förbereda inför kommande shower, jag sköter A:s hemskolning och så har jag ett bankuppdrag som kräver en del tid. Därutöver läser jag ju på Handelshögskolan i Göteborg (digitalt so far), vilket har gått lite knaggligt över sommaren då min syn har krånglat ganska kraftigt. Så jag klättrar INTE på väggarna kan man säga… 🙈

Igår var det ju egentligen söndag, men jag gjorde 13 effektiva timmar med jobb och hemskolning för att kunna vara ledig idag. Eller ja, det blev ett digitalt möte i bilen mitt på dagen. Då fick Daniel och A roa sig själva i en och en halv timma. För det går inte bara att vara hemma, man behöver ut i världen också. På helgerna är det ju väldigt mycket folk ute i besöksnäringarna, så då passade det oss bra att hitta på något idag. Vi drog ner till Universeum i Göteborg. Vi var tvungna att åka via Trollhättan och var nere någon halvtimma efter öppningsdags. Vi gick ut klockan 18, när de stängde. Skulle lätt kunna tillbringa ett par dagar där! Älskar stället! Vi har avverkat ett och annat Science Center, superbra koncept.
Vi startade i akvariehallen…

Vi spanade in reptilerna…

Hade ingen aning om att de har två… (text ovan)!!

Regnskogen!

I helgen hade det tydligen varit galet mycket folk på Universeum, men idag var det verkligen bara vi och några få till. Så lyxigt! Mot slutet av eftermiddagen rörde vi oss över alla fem våningarna och vi stötte på ett par familjer/par då på hela tiden.

Hur som helst! Mat och mellanmål behövs sådana här dagar. På plan två ligger en helt ny restaurang med fint hållbarhetstänk och riktigt bra mat. Min fisk var toppen!

Efter lunch tog vi oss vidare till avdelningen hälsa. Daniel och A lekte loss ordentligt där när jag avverkade möte. Efter lite fika undersökte vi kemilabbet, rymden och en hub. Vid fyra kollade vi in en kemishow, det var vi och fyra till. Toppen tyckte vi! Sen gick vi på Västerhavetspaning, den guidningen var vi helt själva på i den stora akvariehallen. Guiden tyckte nog det var roligt att få lite att göra, för hon körde en Hajspaning exklusivt med oss direkt efter. För när den egentligen skulle varit, skulle vi på Galaxresa. Med en guide och en gigantisk bioduk som visade färska bilder från rymden, blev vi klokare på området. Behöver kanske inte tillägga att vi var själva en stund, sen kom det två till 😅
Vi avslutade dagen med en Reptilspaning. Så himla bra guider!

Mycket naturkunskap, teknik och viktiga budskap!

Två nya bekantskaper ovan; Tony 2,7 meter lång samt den nya hajbebisen - en brunbandad bambuhaj. Helt ny! Försökte både lära sig att ”gå” och att simma! Supercharmigt!

Är så himla nöjd med dagen! Har den där känslan att vi har varit på semester i tre dagar, fastän vi bara varit borta över dagen.

På vägen hem skulle vi bara stanna till och göra ett ärende på köpcentrat Allum. Och så plötsligt! Efter 10 månaders letande stod den där i ett skyltfönster vi bara skulle stressa förbi. Fåtöljen till hallen! Såklart fick den följa med hem! Det var precis att vi fick in den i bilen ihop med allt annat vi hade med, men det gick! Bilder kommer en annan dag!